”Saimme juuri sellaisen nosturin kuin itse tarvitsimme”

 Pari vuotta sitten SSAB Pulkkilan tehdashallissa todettiin vanhan siltanosturin tulleen tiensä päähän.

– Kuntokartoituksessa todettiin teräsrakenteissa väsymistä ja säröilyä. Myös käyttö- ja ohjaustekniikka oli vanhaa, SSAB Pulkkilan kunnossapitoinsinööri Aku Rankinen toteaa.

Käyttäjät määrittelivät nosturin ominaisuudet oikeanlaisiksi

Uuden nosturin hankintapäätöstä tehtäessä yritys kokosi käyttäjistä tiimin, joka suunnitteli nosturin ominaisuuksia. Yhteistyökumppanin valinta lähti siitä, että nosturin on pystyttävä vastaamaan yrityksen erityistoiveita.

- Erittäin oleellista oli päästä juttelemaan toimittajan kanssa siitä, millaisiin olosuhteisiin nosturi tulee ja kuulostella, pystytäänkö toiveemme toteuttamaan joustavasti, Rankinen kertoo.

Yksi vaatimuksista oli poikittain radalla liikkuva ohjaamo.  Uuden nosturin ohjaamo liikkuu siltaan nähden poikittain ratakiskoilla noin neljän metrin matkan. Tuotenippua varastotasolta nostettaessa ohjaamo voidaan ajaa oikealle ja tämän jälkeen tuotenippua autoon lastattaessa vasemmalle nosturin koukkulinjalle, jolloin näkyvyys lastattavaan autoon on hyvä.

– Tämän ominaisuuden ansiosta näen koukun koko ajan ja pystyn tarkasti nostamaan palkit kapelliautoon, nosturinkuljettaja Anja Paakinaho sanoo.

-  Esiin nousi myös ohjaamon ergonomia: sen tuli sopia sekä pitkälle että lyhyelle käyttäjälle. Ohjaamoon suunniteltiin hyvä äänieristys ja ilmastointi sekä suodatettu sisäilma. Meillä on kyseessä kylmähalli, joten ohjaamon olosuhteiden tulee olla hallittavissa, Rankinen täydentää tarvelistaa.

Haasteisiin etsitään yhdessä toimivin ratkaisu

Rankisen mukaan nosturitoimittajista Algol Technics pystyi ottamaan yksilölliset toiveet parhaiten huomioon.

- Meille on tärkeää, että nosturi on kuljettajille mukava ja hyvin toimiva. Käyttäjiltä tulevat kaikkein tärkeimmät tarpeet. Suoraan kaupan hyllyltä vakioratkaisuna ei aina saa käyttökohteeseen soveltuvinta ratkaisua. Algol Technics tarttui heti haasteisiin ja pystyi toimittamaan juuri sitä mitä olimme vailla. Pidimme koko toimitusprosessin ajan tiiviisti yhteyttä.  Jos joitakin haasteita tuli, kävimme ne yhdessä läpi, Rankinen sanoo ja toteaa uuden nosturin olevan toiveiden ja tarpeiden mukainen.

Toimittajan joustokyky ei myöskään loppunut nosturin käyttöönottohetkeen — ohjaamon panssarilasi on esimerkki toimituksen jälkeen tehdystä erityisratkaisusta.

- Kuljettajat havaitsivat, että laitevaatimusten mukainen suojarakenne oli ohjaamossa kuljettajan näkökentän edessä, parhaassa katselukulmassa. Algol Technicsin kanssa yhteistyössä selvitimme, mitkä ovat vaihtoehdot. Totesimme, että asennetaan ohjaamoon panssarilasi, joka kestää tietyn pintapaineen, Rankinen kertoo.

Uusi nosturi on paitsi mukava ja turvallinen käyttää, myös tehokkaampi. Nostokapasiteetti on isompi kuin edellisessä nosturissa, 7 + 7 tonnia eli kokonaisuudessaan 14 tonnia. Käyttäjien lisäksi hankinnasta hyötyy koko yritys.

– Saamme turvattua tuotetoimitukset Suomeen, Skandinaviaan, Eurooppaan ja ympäri maailman. Toimiva laite on siinä asiassa erittäin oleellinen, Rankinen sanoo tyytyväisenä.