VR:n uudistuvaan junakalustoon ovi- ja jarrujärjestelmät Algol Technicsiltä

VR tilaa lisää uusia ICS kaksikerrosvaunuja. Hankintaan kuuluu 27 vaunua, joista kymmenen on uusia kaksikerros makuuvaunuja. Uudella kalustolla korvataan loput elinkaarensa päässä olevat 1970- ja 1980-lukujen siniset päivä- ja makuuvaunut. Sopimus vaunuhankinnasta on tehty suomalaisen kiskokalustovalmistaja Transtechin kanssa ja Algol Technics toimittaa uusiin vaunuihin Knorr-Bremsen jarrujärjestelmät ja Knorr-Bremse IFE:n automaattiset  ovilaitteet.

Uudet kaksikerrosvaunut parantavat kaukoliikenteen matkustajien palveluja. Vaunuissa on ilmastointi, sähköpistokkeet, langaton VR:n junaverkko ja ne ovat esteettömiä. Uusissa makuuvaunuissa on lisäksi yläkerrassa wc:t ja suihkut joka hytissä.Nyt tilattavat vaunut tulevat matkustajien käyttöön tämän vuosikymmenen loppuun mennessä.

Jo aikaisemmin VR on tehnyt päätöksen 80 sähköveturin hankinnasta Siemensiltä. Näissä sähkövetureissa on myös Algol Technicsin toimittamat Knorr-Bremsen jarrujärjestelmät. Vetureita voidaan käyttää sekä matkustaja- että tavaraliikenteessä, ja niiden huippunopeus on 200 km/h. Yksi veturi voi vetää reilut 2 000 tonnia painavan junan. Kyseessä on energiatehokas sähköveturi jossa esimerkiksi jarrutuksessa syntyvä sähköenergia syötetään takaisin verkkoon. Ensimmäiset uudet sähköveturit aloittavat liikenteessä vuonna 2017, ja koko kalustoerä toimitetaan Suomeen vuoteen 2026 mennessä. Näillä vetureilla korvataan vaiheittain 1970-luvulla hankitut neuvostovalmisteiset ensimmäiset sähköveturit.

- VR tekee hankinnoissaan tarkan selvitystyön, jossa huomioidaan paitsi hankintahinta myös arvioidut kunnossapidon kustannukset pitkällä aikavälillä. On tärkeää, että valitut laitteistot ja järjestelmät toimivat Suomen haastavissa keliolosuhteissa. VR:n kaksikerrosvaunukalusto on vuodesta 1997 alkaen varusteltu Knorr-Bremsen jarruilla. Käyttökokemukset ja etenkin toimintavarmuus ovat jarrujärjestelmien osalta olleet hyviä. Jarrutekniikan toimintavarmuus varsinkin talven kovilla pakkasilla ja toisaalta nollakelin haasteissa on siis huomioitu uusittavassakin kalustossa, myyntipäällikkö Mikael Karlsson Algol Technicsiltä kertoo yhteistyön taustoista.