English
Suomi
Русский
Svenska

HKScan: Logistiikkakeskuksen laitteistosta tehoja irti odotettua enemmän - Kokonaiskäytettävyys nyt 98,6 %

Asiakastarina

Vantaalla sijaitsevasta HKScanin logistiikkakeskuksesta lähtee päivittäin tuhansia lavoja elintarvikkeita ympäri Suomea. Algol Technics on toiminut HKScanin kunnossapidon kumppanina logistiikkakeskuksen alkuajoista asti eli vuodesta 2008 lähtien. Algolin työntekijät vastaavat laitteiston toimivuudesta vuorokauden ympäri maanantaista lauantaihin, ja viikonloppuisin tehdään lisäksi ennakkohuoltotoimenpiteitä. 

Toimiva laitteisto on sujuvan logistiikan edellytys

Logistiikkakeskuksen toiminnan kannalta kunnossapidon kumppanin täytyy ymmärtää teknisen osaamisen lisäksi liiketoimintaa.

”Pitkään jatkuneen yhteistyön ansiosta Algolilla on teknisen osaamisen lisäksi ymmärrystä meidän liiketoiminnastamme, esimerkiksi kiiresesongeista, aikatauluista ja asiakaslupauksestamme. He myös pystyvät toimimaan itseohjautuvasti”, kertoo HKScanin logistiikkakeskuksen päällikkö Kimmo Laukka.

Logistiikkakeskus on tärkeä solmukohta, jonka sujuvuus säteilee laajasti muihin toimintoihin. Laitteiston käyttökatkot näkyvät ensimmäisenä keskuksen keräilytoiminnoissa, joka niiden aikana hidastuu tai pahimmillaan seisahtuu kokonaan. Aikataulussa pysyminen on tärkeää myös jatkokuljetusten kannalta. Asiakaskohtaisesti keräillyt tuotteet lähtevät aikataulutettuna noin 45 jakeluterminaaliin ympäri Suomea, joista suoritetaan jakelut loppuasiakkaille.

”Elintarvikkeissa käyttöikä on hyvin rajallinen, sillä viimeinen käyttöpäivä tulee tuotteissa vastaan nopeasti. Meillä on käyttöpäivien suhteen lupaukset asiakkaillemme, tilaus-/toimitusrytmi on pääsääntöisesti 48h. Kun asiakas tilaa tuotteen maanantaina, se on heillä hyllyssä keskiviikkona. Logistiikkakeskuksen toimiva laitteisto on onnistumisemme kannalta avainasemassa”, Laukka kertoo.  

Systemaattiset ennakkohuollot pitävät käytettävyyden korkealla ja lisäävät keskuksen käyttöikää

Tehokkaalla ennakkohuollolla logistiikkakeskuksen kokonaiskäytettävyys on noussut joka vuosi. Tällä hetkellä käytettävyysaste 12 vuotiaassa keskuksessa on huimat 98,6 %.

”Kun volyymi on näin suuri, jo promilleiden parannus kokonaiskäytettävyyteen on vuositasolla merkittävä”, kertoo Algol Technicsillä työskentelevä Petri Suoranta, joka vastaa HKScanin asiakkuudesta.

HKScan ja Algol suunnittelevat ja kartoittavat yhdessä jatkuvasti kehityskohteita ja parannuksia. Käytettävyyden kasvun yksi tekijöistä ovat tehokkaat ennakkohuollot, joilla keskus saa myös lisää elinikää.

”Kun otetaan huomioon, että käytettävyys on parantunut joka vuosi samalla kun tehdas vanhenee, täytyy olla tyytyväinen kokonaisuuteen”, Laukka kertaa.

Tiivis yhteistyö päivittäisestä tekemisestä aina pitkäntähtäimen suunnitteluun

Aamut alkavat palaverilla edellisen ja tulevan päivän toiminnoista. Tämän lisäksi säännöllisesti kokoontuva johtoryhmä miettii toimintaa ja sen kehittämistä pidemmällä tähtäimellä.

”Yksi toimivan yhteistyön kulmakivistä on se, että nähdään ja puhutaan säännöllisesti”, Laukka kertoo.

Kehitystoimenpiteitä suunnitellaan jatkuvasti ja Laukka kertoo jatkuvan parantamisen olevan yksi HKScania ohjaavista toimintatavoista. Algol teknisenä kumppanina tuo osaamisensa kehityssuunnitteluun.

”Algol Technics ymmärtää laitteistoja ja teknistä puolta. Meillä on paljon kehitysideoita, jolloin Algolin asiantuntijoilta olemme saaneet näkemystä siihen, millaisia kehitystoimia on mahdollista ja järkevää toteuttaa”, Laukka sanoo.

Esimerkki kehityksestä on yhteistuumin kehitetty lavanpurkuprosessi. Käytettävyyden kannalta kriittisen purkajan toiminta jaettiin kahteen osaan: jos toisen puolen toiminnassa on häiriöitä, toinen toimii ja logistiikkakeskus pyörii häiriöttä.

Pitkään jatkuneen tiiviin yhteistyön ansiosta Algol Technicsillä on selkeä kuva siitä, mitkä ovat käytettävyyden kannalta kriittisimmät tekijät ja mikä on kulloisenkin päivän ja ajanjakson kiireellisyysaste.

Yhteistyön hyödyt HKScanille

  • Kokonaiskäytettävyyden jatkuva parannus.
  • Laitteiston käyttöikää pidentävät tehokkaat ennakkohuollot.
  • Syvä tekninen asiantuntemus.
  • Ymmärrys HKScanin liiketoiminnasta pitkään jatkuneen yhteistyön ansiosta.

 


HKScan lyhyesti

HKScan Oyj on pörssilistattu liha- ja ruokatalo, jolla on yli sadan vuoden kokemus vastuullisesta pohjoismaisesta ruoantuotannosta asiakkaiden ja kuluttajien tarpeisiin. Lähes 7 200 ammattilaistamme varmistavat lupauksen tuotteidemme hyvästä mausta ja laadusta. Kotimarkkinoitamme ovat Suomi, Ruotsi, Tanska ja Baltia. Monipuoliseen tuotevalikoimaamme kuuluvat siipikarjan-, sian-, naudan- ja lampaanliha sekä lihavalmisteet ja ateriat. Yhtiön vahvoja tuotemerkkejä ovat HK®, Kariniemen®, Via®, Scan®, Pärsons®, Rakvere®, Tallegg® ja Rose®. Vuonna 2018 HKScanin liikevaihto oli 1,7 miljardia euroa.

Lisätietoja

Arto Pippuri, 050 500 3148, arto.pippuri@algol.fi

Jani Peltonen, 040 487 4380, jani.peltonen@algol.fi

Tagit:  Huoltopalvelut